Scenariusz zajęcia korekcyjno – kompensacyjnego dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w klasie pierwszej ( Etap II Terapii pedagogicznej) przeprowadzony przez panią Jolantę Maruszewską w Zespole Szkół Samorządowych Nr 2 w Opocznie.
Temat: Różnicowanie głosek b – p na początku wyrazu na podtawie różnorodnych ćwiczeń
Cele ogólne:
- Usprawnienie funkcji wzrokowej i słuchowej oraz sprawności manualnej
Cele operacyjne:
- Uczeń potrafi różnicować głoski b i p na początku wyrazu - uczeń zna graficzny obraz głosek - uczeń potrafi napisać wyrazy z głoską p i b - uczeń umie samodzielnie wyszukać wyrazy rozpoczynające się głoską p i b - uczeń umie czytać wyrazy z głoską p i b
Metody:
słowna – rozmowa czynna – zadania do wykonania, ćwiczenia utrwalające, samodzielna praca dzieci praktycznego działania
Pomoce:
I. Zestaw obrazków: pióro, piła, płot, piec, pająk, pasek, bat, banan; 6 kartoników literą p i 6 kartoników literą b. II. Zestaw obrazków: pajac, burak, piłka, pudełko, bałwan, pies, biurko, bocian, III. Zestaw kartoników wyrazami do uzupełniania IV. Zestaw kartoników z konturami obrazków: pasek, banan, balon, piłka, buda. Plastelina, podkładka, kolorowe, różnej wielkości kształtu koraliki, zeszyt w trzy linie, ołówek, gumka, płyta z cyklu „ Ruch i muzyka” ( magnetofon)
Przebieg zajęć
I. Trening relaksujący
1. Dzieci maszerują w takt muzyki ( marsz z wysokim unoszeniem kolan). Na sygnał nauczyciela – podniesienie do góry kartonu z napisaną głoską b – dzieci wykonują podskok w górę z klaśnięciem, chóralne wybrzmiewanie głoski; gdy nauczyciel pokaże kartonik z głoską p – dzieci maszerują na czworakach jak pieski równocześnie wymawiają głoskę p.
II. Trening ogólnorozwojowy
1. Zabawa w sklep „ Kupowanie obrazków” Dziecko otrzymuje 6 kartoników z literą p i 6 kartoników literą b. Nauczyciel rozkłada na stole ( stół to sklep) obrazki. Zadaniem dziecka jest „ wykupić” obrazki, których nazwa zaczyna się głoską p lub b ( dziecko samo wybiera obrazki) dając w zamian odpowiedni kartonik. Równocześnie dziecko głośno nazywa „ kupiony obrazek” ( pióro, piłka, bat, płot, piec, pająk, pasek, buda, beret, butelka, banan, balon)
III. Trening specjalistyczny
1. Nauczyciel pokazuje kolejne obrazki nazywając je jednocześnie. Zadaniem dziecka jest wykonanie podskoku, jeżeli w wymawianym przez nauczyciela słowie słyszy na początku głoskę p lub przysiadu jeśli na początku usłyszy głoskę b. ( pajac, burak, piłka, pudełko, bałwan, pies, biurko, bocian)
2. Uzupełnianie wyrazów brakującymi literami – różnicowanie wzrokowo – słuchowe głoski b i p. Utrwalanie prawidłowego wybrzmiewania głosek. Dziecko otrzymuje kartonik z wyrazami do uzupełniania oraz literki p i b. Po uzupełnianiu wyrazów głośno czyta sprawdzając równocześnie, czy dobrze je uzupełniło przez dotykanie dłonią krtani ( wybrzmiewacie głoski p i b) Kartoniki z wyrazami do uzupełniania: …iłka …eret …alon …ajac …urak …iurko …iec …uda
3. Modelowanie z plasteliny bałwana. Dziecko modeluje różniące się wielkością kule, z których następnie składa bałwana. Z innego koloru plasteliny wykonuje kapelusz, a z kolorowych koralików oczy, nos, usta, guziki.
4. Pisanie wyrazów ze słuchu. Dziecko pisze ze słuchu wyrazy: pajac, płot, bat, pająk, buda, beret, bałwan, piłka, banan, biurko. Równocześnie ma zwracać uwagę na prawidłowe łączenie liter w wyrazach. Po napisaniu dziecko odczytuje wyrazy z równoczesnym dotknięciem krtani ( gdy popełniło błąd ściera gumką i poprawnie pisze wyraz).
IV. Trening utrwalający
1. Rozwiązywanie zagadek. Nauczyciel czyta zagadkę. Zadaniem ucznia jest napisać na kartoniku rozwiązanie. Dom dla Burka ( buda) Odrabiasz przy nim lekcje ( biurko) Ma go harcerz, zuch na głowie. ( beret) Mama gotuje z niego smaczny, czerwony barszczyk. ( burak) Dmuchany bywa wielki, lecz nie lubi igiełki. ( balon) Uwielbiają go zjadać małpy. ( banan) Może być palantowa, koszykowa, nożna … ( piłka) Łyka węgiel, drewienko w chłodne dni daje ciepełko. ( piec)
V. Podsumowanie.
Zadanie domowe – wypełnianie kredkami świecowymi konturowych obrazków. Podpisywanie obrazków ołówkiem. Nauczyciel dokładnie objaśnia sposób wykonania zadania domowego i zapisuje w zeszycie dziecka: Zamaluję kredkami świecowymi kontury obrazków i pod każdym obrazkiem napisze ołówkiem jego nazwę. Kontury obrazków: pasek, banan, balon, piłka, buda.
Literatura:
1. „ Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu”. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. K. Grabałowska, J. Jastrząb, Jastrząb. J. Mickiewicz, M. Wojak. Toruń 1995 rok.
2. „ Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole” I. Czajkowska, K. Herda Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne Warszawa 1996.
|